Тема: Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі
1.
Переглянути відео
фрагмент «Способи протидії агресії та насиллю у
підлітковому середовищі (5 хвилин) https://www.youtube.com/watch?v=YVH1vDC72jw
2. Переглянути презентацію http://www.myshared.ru/slide/1195783/
І дати відповіді: хто такий агресор? Жертва? Спільники
агресора? Байдужі спостерігачі? Захисник? (2-3 слайд)
3. Поясніть, які вчинки ви вважаєте насильством (4 слайд)?
4. Які види насильства ви знаєте? (5 слайд)
5. Способи захисту від насильства (6 слайд)
6. Чи є агресія і насильство у вашому учнівському колективі?
Агресія до вас особисто? До інших учнів? Як це проявляється?
7. Переглянути відео, який створив учень https://www.youtube.com/watch?v=I9MBemWBPr4
Творче завдання.
Створити презентацію на тему «Протидія виявам агресії і насилля в
учнівському середовищі».
Урок. Тема: Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами (1 год).
Мета уроку: дати поняття про життя і здоров'я як найважливішу умову щасливого життя; ознайомити учнів з правилами поведінки під час знайомства; розвивати уміння дітей спілкуватися і підтримувати товариські стосунки в класі, між хлопчиками і дівчатками, в школі з однолітками; виховувати тактовне ставлення один до одного.
Обладнання: підручник для 5 класу, сердечка з паперу, папір для роботи в групах.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Привітання.
Треба всім нам привітатись:
– Добрий день!
(до гостей повернутись)
Дружно весело сказати:
– Добрий день!
Вліво-вправо повернемось
Туди-сюди усміхнемось
Добрий, добрий, добрий день
ІІ. Рефлексія настрою і емоційного стану
Вчитель. Перед початком нашої роботи давайте поговоримо про ваш настрій. (лунає фрагмент із циклу «Звуки природи. Спів пташок» ).
Скажіть, будь-ласка, з яким настроєм ви прийшли на урок?
Зараз кожен з вас вибере смайлик відповідного кольору, і подивимося чи насправді ви прийшли на урок з таким настроєм.
жовтий колір – ви пасивні, задумані, розсіяні;
зелений – ви активні, життєрадісні, готові до сприйняття нового;
голубий – ви мрійливі, швидка реакція на події:
рожевий – ви замріяні, реакція повільна, думки далекі від уроку.
Я хочу, щоб у вас всіх був хороший настрій протягом уроку. Я всім роздам смайлики з веселим виразом обличчя.
ІІІ. Повторення правил роботи
Вчитель. Для успішної роботи на сьогоднішньому занятті нам необхідно повторити правила – правила, яких ми з вами будемо дотримуватися.
Не перебивати.
Не критикувати .
Дотримуватися правила «піднятої» руки.
Поважати думку іншого.
Бути активними.
Говорити по черзі.
Закріпимо правила умовним підписом. Приймаємо такі правила. Дякую.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Діти, про що ми говорили на минулому уроці?
Відповіді учнів.
Вчитель. Я зараз задам декілька запитань по тій темі.
– Яких правил необхідно дотримуватися, спілкуючись з дорослими?
– Як ви допомагаєте батькам вдома? А бабусям і дідусям?
– Чи потребує ще хтось нашої уваги?
Молодці!
V. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Таємничо-чарівна хвилинка».
– У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Можливо, хтось здогадається, що це може бути? /Варіанти відповідей дітей/.
Хто з вас хоче це побачити? Підходьте по одному, зазирніть, але поки що не розповідайте, кого ви там побачили аж доти, поки всі, хто бажає, не зазирнуть туди.
(Діти по черзі заглядають у скриньку.
То кого ви бачили в чарівній скриньці? (Діти називають себе, бо на дні скриньки – дзеркало).
Так, кожен із вас побачив у чарівному дзеркалі себе. Бо людина – найцінніший скарб на Землі! Тому нам необхідно піклуватися про себе, про людей, що знаходяться поруч.
!!!!! Прочитайте таку історію:
Двоє хлопчиків сидять на лаві. Осторонь чоловік читає газету.
Один із хлопців каже: «Вчора моя бабуся казала, щоб я вчився бути ввічливим».
Другий: «Для того, щоб бути ввічливим, необхідно частіше говорити слова “будь ласка”, “прошу”, “вибачте».
– А ще при зустрічі потрібно знімати шапку. Це ж сказано у Правилах для учнів.
– Зовсім не важко бути ввічливим. Було б тільки бажання. Я завжди буду ввічливим. А ти?
– Я теж.
У цей час підходить дівчинка з книжкою, хоче сісти біля них, але хлопці розсілися так, що місця на лавці немає. Побачивши, що дівчинка не відходить від лавки, один із хлопців каже:
– Будь ласка, відійди трохи вбік, а то через тебе не видно нічого.
– Пробачте, – сказала дівчинка і відійшла вбік.
– Спасибі, – сказав хлопець і повернувся до друга, щоб продовжити розмову про ввічливість.
Чоловік з газетою піднявся і сказав:
– Сідай, будь ласка, дівчинко. А у вас, хлопці, слова розминаються з ділом.
Хлопчики здивовано подивилися один на одного.
Вчитель.
– Чому так сказав чоловік хлопцям?
– Що повинні були зробити хлопці?
VI. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. Сьогодні ми поговоримо про спілкування хлопчиків і дівчаток, ви дізнаєтесь, як себе поводити при знайомстві, як підтримувати товариські стосунки з однолітками, а також, коли вас ображають.
Вправа “Дерево очікувань”
Вчитель. Пропоную вам на яблучках, які ви знайдете у себе на спинках стільців, написати, а потім озвучити, що ви чекаєте від нашої зустрічі і прикріпити їх до нашого дерева.
(Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )
Розгляньте мал.1. Що ви бачите на малюнку? Чи спілкуються підлітки? Чому це відбувається?
Однолітки, векторна графіка
Мал. 2. Спілкування. Що ви бачите на малюнку? Чи спілкуються учні? Як само вони спілкуються?
VIІ. Вивчення нового матеріалу.
Вправа «Мозковий штурм».
Вчитель. Де школяр здебільшого проводить свій час?
Удома, в школі, у дворі, займається спортом або ще чим-небудь.
Багато часу ви проводите в школі, спілкуєтесь, ось чому так важливо мати гарні стосунки з однокласниками – адже вони перебувають поруч із вами більшу частину вашого шкільного життя.
Вчитель.
– Давайте згадаємо, що таке спілкування.
Спілкування – це обмін думками, враженнями. Іноді буває, що хтось недочув чи неправильно зрозумів іншого. Через це можуть виникати непорозуміння, які призводять до неприємностей. На жаль, частою є й інша ситуація – більш “сильні” учні висміюють слабших, дають їм прізвиська, ображають, віднімають гроші.
Слово вчителя: «Вміння обирати добрих, надійних друзів дуже важливе.
А чи знаєте ви, яким має бути справжній друг? Давайте про це поговоримо».
На дошці висить дві картки з написом «+», з іншого — «—» .
Ваше завдання : Із запропонованих речень визначити те, що робить справжній друг «+», і те, чого він ніколи не робить «—».
– Завжди смішить своїх друзів, намагається поліпшити їм настрій.
– Має гарні іграшки, але нікому їх не дає.
– Дружить тільки для власної вигоди.
– Завжди готовий захистити свого друга, якщо хтось його ображає.
– Співчуває другові, коли в того неприємності, втішає його.
– Зловтішається, коли друг отримує низьку оцінку.
– Відвідує друга в лікарні. Завжди готовий вислухати друга і допомогти.
– Підбиває друзів на погані вчинки (прогуляти урок, збрехати батькам).
– Відмовляється робити щось погане і відмовляє від цього друзів.
– В усьому підтримує свого друга, навіть якщо це може комусь зашкодити.
– Міняє друзів, як рукавички.
– Розпускає плітки про свого друга.
– Намовляє друзів проти інших дітей.
– Не розкриває таємниць, які йому довірив друг.
– Багато обіцяє, але нічого не виконує.
– Запрошує на свій день народження тільки тих, хто приносить дорогі подарунки.
– Забуває про день народження друга.
– Вітає друзів зі святами.
– Ніколи не ділиться із друзями цукерками чи іншими смаколиками.
– Якщо друг голодний, готовий поділитися з ним своїм сніданком.
– Читає без дозволу особистий щоденник друга.
– Насміхається над другом, критикує його одяг і зачіску.
– Допомагає другові з домашніми завданнями, пояснює те, що той
– Любить говорити тільки про себе.
– Цікавиться справами свого друга.
– Не обманює своїх друзів.
– Навчає друга робити те, що вміє сам.
– Приділяє увагу своєму другові: телефонує, підтримує його в соціальних мережах.
– Забороняє своєму другові спілкуватися з іншими дітьми.
Вчитель.
Які риси характеру необхідні для дружби?
(Чесність, вірність, щирість, щедрість тощо.)
Які риси характеру не підходять для дружби?
(Жадібність, хвалькуватість, заздрісність тощо.)
Вчитель. У вашому віці хлопчики здебільшого прагнуть спілкуватись з хлопчиками, а дівчатка — з дівчатками. Вважають, що з дітьми протилежної статі їм буде нецікаво. І через це іноді багато втрачають. Так, один ваш ровесник ціле літо нудився на самоті лише тому, що принципово не грався з дівчатками. А одна з дівчаток відмовилася від цікавої подорожі через те, що там були лише хлопці. Однак хлопчикам і дівчаткам можна знайти спільні інтереси, щоб разом цікаво проводити дозвілля».
Перегляд відео 1 (4 хвилини) Спілкування з однолітками.
https://www.youtube.com/watch?v=3AIalAsDzrA
Вчитель: А зараз ми об’єднаємось у 2 групи - хлопчики і дівчатка. Ваше завдання, написати ігри в які любите грати разом.
А зараз порівняємо ігри хлопчиків і дівчаток, і побачимо чи є спільні.
«Не існує суто хлоп’ячих чи суто дівчачих розваг. Хлопчики і дівчатка можуть гратися разом”.
Перегляд відео № 2 (12 хвилин) Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопчиками і дівчатками.
https://www.youtube.com/watch?v=ry-NizSOhyE
Слово вчителя: «На жаль, діти не завжди вміють мирно розв’язувати свої проблеми. Тому в школі трапляються сварки, бійки, знущання над слабшими. Все це – прояви агресії і насилля, які ще називаються булінгом. Найпоширенішими проявами агресії у вашому середовищі є бійки, штовхання, а також прізвиська, обзивання, кривляння. Як і те, коли не беруть у гру чи виганяють із неї, псують чиїсь речі. Усе це - булінг. А вимагання грошей, чужої власності є найнебезпечнішими випадками, за які винуватці та їхні батьки відповідають за законом.
Давайте переглянемо відео, у якому є поради, як поводитися в ситуаціях булінгу».
Перегляд відео «Корисні підказки. Хлопці чи дівчата?
https://www.youtube.com/watch?v=PZJK-uUrGOo
VIIІ. Відео руханка (4 хвилини). Робимо за бажанням, не обов’язково !!!!
https://www.youtube.com/watch?v=xM8D4LDvKlw
ІХ. Узагальнення та систематизація знань. Вирішення ситуативної задачі
Обговорюємо ситуації, що виникають під час спілкування однокласників. Поміркуйте, як потрібно діяти в цих ситуаціях. Обговоріть висновки в класі.
1.У Наталки старшокласники постійно забирають гроші, які мама дає на обід, і погрожують, що коли розповість – поб’ють. Наталка весь тиждень ходить голодна, а батькам сказати боїться. Порадьте, що робити. (Відповіді учнів)
На шкільну дискотеку хлопчики й дівчатка принесли кілька різних за стилем музичних записів. Одні хотіли танцювати реп, інші - диско. Вечірка зривалася. Вчителі дали 5 хвилин, щоб діти домовилися. Інакше дискотеку припинять.
Використовуючи правила культури спілкування, знання про впевнену поведінку, запропонуйте вихід із цієї ситуації.
Щодня батьки дають п’ятикласнику Сергію 10 гривень на булочку. Це помітив семикласник Андрій. Він попросив позичити гроші до завтра. Наступного дня не віддав, сказав, що забув,і попросив позичити гроші знову. Так повторювалося упродовж тижня.
Що відбувається насправді? Який вихід із ситуації ви бачите?
Вправа – дослід «Моя дружба»
Я зараз роздам сердечка, які ви самі виготовляли і доклали немало зусиль.
– Уявіть, що ці гарні сердечка – це ваша дружба. А спробуймо розірвати їх.
– Вам було шкода це робити?
– Легко вони розірвалися?
А тепер спробуйте зробити так, щоб ці серця (уявна ваша дружба) стали знову цілими. Чи легко це зробити? У нашому, випадку – неможливо…
Отже, який висновок ви можете зробити?
(Зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо..).
Поміркуйте, чи можете ви скласти “Поради при спілкуванні” ??? які положення вони би включали?
Х. Підсумок.
Вправа «Сонечко побажань».
У зошиті намалюйте модель сонечка. І я пропоную оживити її. Для цього ви малюєте стрічечку-промінець і записуєте побажання...
– Я бажаю, щоб всі були здорові…
ХІ. Домашнє завдання: 1) Підготувати приказки про спілкування. Записати у зошит. 2) Підготувати розповідь, як навчилися спілкуватися між собою: а) дівчата; б) хлопці, в) хлопці та дівчата.
ХІІ. Прощання
Руханка. Справжній друг - руханка, фізкультхвилинка, пісня
(співаємо разом з малятами)
https://www.youtube.com/watch?v=8P0zMhCZP8c
Рефлексія. Що нового ви узнали на уроці?
Чим даний матеріал вам буде корисним у житті?
_________________________________
- Прочитати текст. «Завжди важливо знати, від кого можна отримати пораду чи допомогу в різних життєвих ситуаціях. Звісно, дитина найперше звернеться до своїх батьків – тата або мами. Та що робити, коли їх нема поруч? У такому разі звернися до іншого дорослого, якому довіряєш. Це можуть бути старший брат, сестра, тітка, дядько, бабуся чи дідусь. Може, в тебе склалися довірливі стосунки з учителем, шкільним психологом або тренером, а може - з батьками твого друга чи священиком».
- Пригадайте людей, до яких ви зверталися за порадою чи за допомогою!!!!!
- Практична частина роботи. Беріть лист паперу та напишіть: батьки, родичі, класний керівник, шкільний психолог, друзі, інші - дописати.... Підкресліть дорослих, яким ви довіряєте.
- За допомогою кольорових олівців поставити позначки поряд з кожним записом …. Кого ви позначили червоним кольором й чому? Чорним? Блакитним? Жовтим? Білим? Позначте дорослого, до якого ви передусім будете звертатися у разі виникнення проблем. Чому ви зробили такий вибір?
- Дайте визначення, що таке «довіра»?
- Чому не можна стороннім людям надавати інформацію про себе та ваших батьків? Відповідь записати. Підсумок: «У нашому житті є люди, до яких ми звертаємося по допомогу. Найчастіше це батьки, інші родичі. Пам’ятайте, що за потреби ви завжди можете звернутися до дорослих у школі (класного керівника, психолога, директора)». 7. Перегляньте відео. Казка “Обережно: незнайомці!”. Частина 1 https://www.youtube.com/watch?v=P_wySTRK1dw Казка “Обережно: незнайомці!”. Частина 2. https://www.youtube.com/watch?v=nuthA7rX4_A Казка “Обережно: незнайомці!”. Частина 3. https://www.youtube.com/watch?v=RmdQ9ZLleO8
- У вашому житті є багато людей, які можуть допомогти вам у разі потреби.
- Не соромтеся звертатися по допомогу до вчителів, шкільного психолога чи медичного працівника. Ввічливість і тактовність допоможуть вам у спілкуванні з дорослими.
- У спілкуванні з незнайомими людьми треба бути обережними і пам’ятати, що дорослі не повинні звертатися по допомогу до чужих дітей.
- Однак з власної ініціативи ви можете допомогти, наприклад, притримати двері для жінки з дитячим візочком, допомогти перейти дорогу людині похилого віку тощо.
Основи здоров’я, 5 клас.
Тема: Життя та здоров’я людини. Принципи здорового способу життя.
1. Поміркуйте, що для вас означає поняття «здоров’я».
Дайте відповідь
та запищить у зошиті, чому:
1)
Здоров’я - це краса.
2)
Здоров’я - це сила і розум.
3)
Здоров’я - це багатство.
4)
Здоров’я потрібно
берегти.
5)
Здоров’я потрібно всім.
6)
Здоров’я - це життя.
7)
Здоров’я - це щастя й успіх.
Мета уроку: Сьогодні
на уроці ми дізнаємося про основні складові здоров’я та принципи здорового
способу життя.
Януш Корчак,
польський письменник та педагог: «Здоров’я - це головне життєве благо». Як ви розумієте цей вислів? Відповідь записати у зошит.
-
Як ви гадаєте, про яку людину говорять, що вона веде здоровий спосіб життя?
Здоровий спосіб
життя – спосіб життя людини, спрямований на профілактику
хвороб і зміцнення здоров’я.
-
Із чого складається поняття «здоров’я»?
2. Розгляньте малюнки: дайте пояснення, що
таке здоровий спосіб життя:
За визначенням
Клавдія Галена, давньоримського лікаря та природознавця, класика античної
медицини: «Здоров’я -
це стан, за якого ми не відчуваємо болю та який не заважає виконувати функції
нашого щоденного життя: брати участь у керівництві, митися, пити та їсти і
робити все, що ми хочемо».
Здоров’я - стан організму, за якого всі органи
здатні виконувати свої життєві функції. Але таке визначення стосується лише
біологічних показників. А людина, хоч і є частиною живої природи, виконує не
тільки біологічні, а й соціальні функції. Здоров’я - це стан повного фізичного,
психічного та соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або
фізичних вад.
2. Складання
схеми «Складові здоров’я».
Складові здоров’я: фізична, психічна, духовна, соціальна
За
допомогою стрілочок поєднайте складові здоровя.
А. усі
системи та органи людини
працюють злагоджено;
Б. людина
не хворіє;
В. харчування
задовольняє всі потреби організму;
Г.
людина вживає достатню кількість питної води належної якості:
Д. людина
позитивно ставиться до себе та оточуючих людей;
Е.життєві
негаразди та труднощі
долає з гідністю;
Ж. розуміє
та відчуває гармонію життя;
З.
відчуває відповідальність за своє життя
І.
людина живе в добрих побутових умовах;
К.
має можливість працювати та
відпочивати в гідних умовах;
Л. з
іншими людьми має дружні, доброзичливі стосунки;
М. у
суспільстві людина не відчуває ворожості, негативного ставлення до себе.
Сформулювати
та записати висновок: Усі
складові здоров’я нерозривно пов’язані одна з одною.
Питання
для усвідомлення:
- Як
ви думаєте, чи збереже людина здоров’я, якщо фізично вона буде абсолютно
здоровою, але буде зловживати солодощами, жирною їжею, палити, уживати
алкоголь?
-
Проаналізуйте висловлювання видатного українського хірурга Миколи Амосова: «У
більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше
вона хворіє через лінощі й жадобу, а інколи — й від нерозумності». Чи
згодні ви із цим?
-
Які ще чинники можуть впливати на здоров’я?
Що
впливає на здоров’я?
Спадковість - 20 %.
Умови навколишнього
середовища -
20 %
Медичне
обслуговування -
10 %
Спосіб життя - 50 %
Отже, ви бачите,
що найбільше впливає на здоров’я саме спосіб життя людини. Багато людей
ставляться до здоров’я як до невичерпної криниці. Їм здається, що вони завжди
будуть молодими та здоровими, тому ані жирна їжа, ані куріння, ані відсутність
фізичної активності не можуть погіршити їх фізичний стан. І тільки коли
організм починає сигналізувати про порушення здоров’я хворобами, люди починають
замислюватися про здоровий спосіб життя. Іноді відмовлятися від шкідливих
звичок виявляється запізно. Отримавши низку хронічних, невиліковних хвороб,
людина назавжди втрачає цей скарб природи — здоров’я. Але, на щастя, організм
людини, у більшості випадків, після початку загартовування або відвідування
спортивної секції починає відновлюватися. У вашому віці особливо важливо
відповідально ставитися до власного здоров’я. Адже саме в підлітковому віці
формується міцний фундамент здоров’я на все життя. — Яких принципів слід
дотримуватись, щоб зберегти та покращити власне здоров’я?
Домашне
завдання:
1.
Дати визначення. Відповідь прислати у
чат / фото сторінки зошита. Принципи здорового способу життя.
Оптимальний руховий
режим
Дотримання режиму
дня
Позитивні емоції
Моральний і
духовний розвиток
Формування,
розвиток вольових якостей
Інтелектуальний
розвиток
Особиста гігієна
Раціональне
харчування
2.
Чому необхідно уживати більше фруктів і овочів, продуктів із
корисними для нашого організму речовинами.
3.
Як ви розумієте
вислів: «Ніяких гамбургерів, коли, чіпсів та
фастфуду. Девіз: «Харчуйся правильно!».
4.
Чому для життя
слід підтримувати оптимальний руховий режим.
11 жовтня 2021 року - 13 жовтня 2021 року
1. Прочитати за підручником параграф 5, стор. 35-37. Дати відповіді на запитання на стор. 37, відповідь записати у зошит.
Дати відповіді на запитання "Підсумки до глави 2", с. 39
Відео "У небезпечних місцях" https://www.youtube.com/watch?
Спасибо за урок Черникова Алиса 5-г выполнено
ВідповістиВидалитиЗавдання виконано. Проскуріна Ксенія 5-г
ВідповістиВидалитиЧернятина Алина 5А выполнено
ВідповістиВидалитизавдання виконав 5-Д Матвій Сивак
ВідповістиВидалитиЛежепьоков 5-г завдання опанував
ВідповістиВидалити